\section{Χαρακτηριστικά και προεπεξεργασία δεδομένων} Για την εξαγωγή των χαρακτηριστικών που φαίνονται στο από τα αρχεία ήχουν του σετ δεδομένων, αρχικά τμηματήσαμε κάθε σήμα αρχείου σε frames με μέγεθος 6144 δείγματα. Έπειτα, τα frames αυτά, παραθυροποιήθηκαν με παράθυρο τύπου Hamming, ίσου μεγέθους. Στη συνέχεια, έγινε η εξαγωγή των χαρακτηριστικών στο πεδίο του χρόνου, καθώς και στο πεδίο της συχνότητας.Παράλληλα, έγινε και η εξαγωγή των συντελεστών MFCC έτσι ώστε να είναι εφικτός ο υπολογισμός της διαμόρφωσης της ενέργειας σήματος στα 4 hz. Τα χαρακτηριστικά που εξήχθηκαν, θα αναλυθούν στη συνέχεια. Ως προεπεξεργασία, τα δεδομένα κλιμακοποιήθηκαν έτσι ώστε να έχουν μέσο 0 και τυπική απόκλιση ίση με 1 για κάθε συνιστώσα. Τέλος, εφαρμόστηκε και η μέθοδος Principal Component Analysis - PCA, έτσι ώστε να μειωθούν οι τελικές διαστάσεις των χαρακτηριστικών. %pinakas me arxikes kai telikes diastaseis xarakthristikwn % \begin{center} % \begin{tabular}{ |c |c| } % \hline % cell1 & cell2 & cell3 \\ % cell4 & cell5 & cell6 \\ % cell7 & cell8 & cell9 % \hline % \end{tabular} % \label{table:1} % \end{center} \subsection{Zero Crossing Rate - ZCR} Είναι ο ρυθμός της αλλαγής προσήμου κατά τη διάρκεια του σήματος, δηλαδή ο ρυθμός με τον οποίο το σήμα αλλάζει από θετικό και αρνητικό και αντίστροφα. Σε κάποιο βαθμό, δείχνει την μέση συχνότητα του σήματος ως εξής: \begin{equation} \text{ZCR} = \frac{\sum_{m=1}^{N} |sgn ~x(n) - sgn~x(n-1)| }{2N} \end{equation} όπου sgn() η συνάρτηση προσήμου και x(m) το διακριτό σήμα ήχου. Όπως φαίνεται στο σχήμα %\ref{fig:fig}, το ZCR για την μουσική είναι αρκετά υψιλότερο από ότι στην φωνή. % \begin{figure}[H] % \begin{subfigure}{.5\textwidth} % \centering % \includegraphics[width=.8\linewidth]{humanvoice.png} % \caption{Φωνή} % \label{fig:sfig1} % \end{subfigure}% % \begin{subfigure}{.5\textwidth} % \centering % \includegraphics[width=.8\linewidth]{musicinstr.png} % \caption{Μουσική} % \label{fig:sfig2} % \end{subfigure} % \caption{Σήματα φωνής και μουσικής με τα αντίστοιχα ZCR \footnote{Discrimination between Speech and Music signal, Sumit Kumar Banchhor,International Journal of Soft Computing and Engineering (IJSCE)}} % \label{fig:fig} % \end{figure} \subsection{Spectral Centroid - SC} Το spectral cendroid ή αλλιώς φασματικό κέντρο , όπως αναφέρεται στο Footnote είναι μία μετρική που χρησιμοποιείται ώστε να χαρακτηρίσει ένα φάσμα. Υποδεικνύει πού βρίσκεται το κέντρο του φάσματος. Έχει ισχυρή σύνδεση με την "φωτεινότητα " ενός ήχου δηλαδή με την χροιά. Συνήθως, το κέντρο του φάσματος της φωνής συγκεντρώνεται σε χαμηλές συχνότητες και έπειτα συμπτύσσεται πολύ γήργορα στις υψιλότερες συχνότητες ενώ δεν υπάρχει DC συνιστώσα. Αντίθετα, στην μουσική δεν έχει παρατηρηθεί κάποιο συγκεκριμένο σχήμα του φάσματος. \footnote{ Speech and Music Classification and Separation: A Review Abdullah I. Al-Shoshan Department of Computer Science, College of Computer, Qassim University, Saudi Arabia } \subsection{Roll Off} Το συγκικριμένο χαρακτηριστικό αναπαριστά την τιμή της συχνότητας, κάτω από την οποία βρίσκεται το 95\% της ενέργειας του σήματος. Όπως προαναφέρθηκε, η ενέργεια του μουσικού σήματος συγκεντρώνεται σε υψηλότερες συχνότητες σε σχέση με το φωνητικό σήμα. Η μαθηματική του έκφραση δίνεται ως: \begin{equation} \sum_{k